25 martie 2019

Baliza in telegrafie cu Arduino ( partea 1)

           Zilele trecute cineva m-a rugat daca pot sa il ajut cu un circuit electronic care sa transmita automat un mesaj in telegrafie, necesar pentru punerea in functiune a unei balize radio. Mi s-a parut interesant subiectul, relativ simplu de realizat in ziua de azi si am acceptat sa il ajut. Bineinteles imediat m-am gindit la un microcontroler si deoarece, pentru inceput nu presupune functii prea multe, am ales un Arduino Nano. Aceasta versiune mi se pare cea mai ok dintre toate care exista: este foarte mic, are o gramada de pini GPIO la dispozitie, alimentare nepretentioasa si este dotat cu un programator prin USB.
            Astazi, fiind liber si neavind mare lucru de facut, am trecut la treaba. Desi ar fi fost mai simplu sa caut o aplicatie 'de-a gata' pe internet, am ales sa dezvolt eu una pe principiul: ia sa vedem, eu pot? Am luat-o ca pe o provocare. Dupa citeva ore de teste am reusit sa pun la punct programul, apoi folosind un TCXO, din calculatoare, pe frecventa 14318 KHz, am putut asculta semnalul balizei ad-hoc, in statia mea radio FT897D. Mi-a placut cum se auzea de bine si am considerat proiectul fiind reusit.

           Programul transmite setul complet de litere [A...Z], cifre [0...9] si citeva caractere speciale: [BlankSpace], respectiv spatiu, [=] respectiv separatie, [/] respectiv bara de fractie. Am introdus si un caracter special propriu, respectiv [*], care l-am denumit ton continuu si care genereaza un ton continuu egal cu durata a zece puncte, arbitar aleasa de catre mine. Acest caracter este necsar pentru transmiterea unui ton continuu in pauzele dintre mesajele balizei.
            Nu este nimic fantastic in acest proiect. Este o solutie. Asa vad eu rezolvarea. Probabil daca ma gindesc mai mult, voi gasii solutii mai moderne si mai bune. Ramine de vazut.

Descarca: CW Beacon vers. 24.03.2019

Pentru realizarea proiectului m-am inspirat din:
https://media.digikey.com/Photos/RDL/Arduino%20Nano%20-%20Schematic.png
https://www.quora.com/How-do-I-make-a-function-return-string-on-Arduino



Constantin Badican  - YO7FWS
---  73's   YO7FWS  ---

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu